Katrina's in town. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van tessyengunar - WaarBenJij.nu Katrina's in town. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van tessyengunar - WaarBenJij.nu

Katrina's in town.

Door: Tessy en Gunar

25 Augustus 2005 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hallo allemaal,

Zuid Florida is onder Hurrican Warning. Sinds gistermiddag is duidelijk dat Katarina, zoals de orkaan is gedoopt, recht op Miami afkomt. En waar het gisteren nog slechts een tropische storm was, is het nu dan toch een echte Hurricane, categorie 1.

Duidelijk mider sterk dan Ivan vorig jaar, categorie 4, maar toch zijn de gevolgen al duidelijk merkbaar. Sinds gisteren erg slecht weer, veel regen en sinds een paar uur erg harde wind.

Alle televisiekanalen berichten erover, overal zien we de satellietbeelden van het draaiende gevaarte dat op ons af komt. En hoewel de zwaarte dus meevalt, er worden windsnelheden tot 75 mijl per uur verwacht, wordt er toch gewaarschuwd vooral niet je huis uit te gaan als je niet per se hoeft.

Vanmorgen dus al even naar de supermarkt gegaan, en zoals je verwacht was idd vrijwel al het water op. Ook blikproducten en dat soort zaken worden deze dagen massaal ingeslagen. Wij zijn niet bepaald goed voorbereid, we hebben slechts een kleine Maglite en een aantal kaarsjes; geen generator, batterij-radio's en andere hurricane-kit onderdelen helaas.

Inmiddels is het zicht hier teruggelopen naar nul-komma-niks; vanuit het raam niets anders dan grijs. En aangezien alles hier toch vooral is gebouwd voor mooi weer zijn er rond onze buitendeur nogal wat kieren waardoor nu de wind loeit.

Ach ja, dit is ook een belangrijk onderdeel van Miami in deze tijd van het jaar; het seizoen loopt nog tot eind september. Vandaag en morgen zijn we vrij, dus we hoeven de straat niet op. Heb net even met de collega's in het hotel gebeld, zoals het er nu uitziet hoeft er niet geevacueerd te worden, maar het personeel zal er waarschijnlijk wel blijven slapen.

Goed, tot zover de Katrina-update voor nu. Hou dus maar op met het klagen over het Nederlandse weer, hier is het absoluut niet beter! ;)

Groeten, Tessy en Gunar

• 26 Augustus 2005 - 07:09

Sub:

Sterkte jullie twee!! Nooit bij stil gestaan dat dit soort dingen inderdaad erg "normaal" zijn in die regionen.. Hopelijk valt het inderdaad mee met de sterkte en hebben jullie er niet al te veel last van. Good luck en kus aan de vrouw,

Sub

• 30 Augustus 2005 - 03:30

Gunar:

Sub, bedankt voor je reactie. Het lijkt erop dat de rest van Nederland zich er al bij heeft neergelegd dat we zijn weggewaaid...

Gelukkig is het allemaal erg meegevallen, althans voor ons. Wij waren de dag dat de storm over Miami trok en de dag erna gelukkig vrij, dus we konden het mooi in de gaten houden.

Het bleek wel dat alles in Miami toch vooral op mooi weer berekend is; de wind loeide flink door de kieren rond de deur en hij bleek ook niet waterdicht. Het regenwater dat tegen onze voordeur aangeblazen werd, bleek onder de deur door te komen en vervolgens onder het tapijt te lopen. Met wat plastic zakken en handdoeken hebben we dat gelukkig redelijk kunnen verhelpen.

Wij hebben het geluk gehad dat we stroom hebben behouden. In totaal zo'n miljoen mensen in de Miami regio hebben een power outage meegemaakt, die voor velen zelfs tot dit moment duurt; daar moet je toch niet aan denken.

Inmiddels is Katrina zoals jullie waarschijnlijk wel mee hebben gekregen flink in kracht toegenomen, zelfs tot de maximale categorie 5, vlak voor zij New Orleans bereikte. Daar hebben ze het minder goed getroffen, al is op het moment de omvang nog niet helemaal duidelijk. Wel heb ik al gezien dat in bepaalde wijken het water ruim 10 voet, oftewel 3 meter hoog staat.

Verder heeft zich hier ondertussen een andere ramp voltrokken, maar dan op 'zakelijk' gebied. Qua personeel en arbeidsomstandigheden was het hier natuurlijk al nooit helemaal top, maar nu in 2 weken tijd 3 overnight receptionisten het hebben laten afweten, zijn we weer redelijk terug bij af. En dus heb ik vanavond weer het genoegen tot in de kleine uurtjes op onze fantastische Front Desk te passen.

Goed, genoeg voor nu, de groeten!

• 30 Augustus 2005 - 14:07

Sub:

Gunar, het is dat jullie tijd er bijna op zit, anders zou ik echt zeggen: "abandon ship
    !!!"

• 30 Augustus 2005 - 15:15

Claas:

En wederom was het een heerlijke zonnige dag in Nederland.

• 31 Augustus 2005 - 12:37

Ab:

En nog steeds 28 graden met een strak blauwe lucht!!
    Gelukkig heeft Katrina het niet op Miami gemund, wat gunstig was voor jullie. Maar wat New Orleans doormaakt wil je echt meemaken denk ik. Succes daar!!
    Groetjes

• 02 September 2005 - 11:41

LL:

Ha paar van het jaar. Goed om te horen dat jullie nog leven! Wel echt heel spannend allemaal, beetje survivalen met maglite en lekkende huisjes! Succes daar, zal ook wel niet erg goed zijn voor jullie bezettingsgraad...tot hoe lang nog???

sterkte x

• 05 September 2005 - 00:21

Tessy:

En we gaan weer op vakantie!!!

We gaan voor een 3 daagjes naar Orlando, we vertrekken woensdag en komen vrijdag weer terug.

Lekker weg in eigen land..

• 07 September 2005 - 11:25

Sub:

Heel goed lui, onder het motto: "stilte Na de storm", heel veel plezier!!

• 07 September 2005 - 12:08

Gunar:

Hmmm, gat helaas toch niet helemaal werken. Tropical Storm Orphelia komt die kant op, en daarmee waarschijnlijk veel slecht weer.

Gaan zo de auto ophalen, en dan beslssen wat we gaan doen; waarschijnlijk de andere kant op, richting Key West. Regen en onweer in Orlando zal wel betekenen dat ze alle attracties dichtgooien, dus dat heeft niet zo veel zin.

• 09 September 2005 - 10:55

Ab:

HI! Hoe is het met jullie? Houden jullie nog tot het eind toe vol? Heel veel succes!!
    Groetjes